Mivel a tudat tesz és tapasztal, ezért az élet minősége is ezen múlik, hogy miként cselekszünk és miként élünk meg dolgokat. Cselekvés és tapasztalás egymással kölcsönhatásban van.
Tetteink eredményét tapasztaljuk és a tapasztalataink alapján cselekszünk.
Ha értjük a tudat működését, akkor értjük az életet.
Ha értjük az életet, akkor tudunk változtatni rajta.
Ezért Buddha először azt tanította az embereknek, hogy miként cselekedjenek a jó eredmények érdekében.
1. A legnyilvánvalóbb: a tetteink hatása az élményeinkre, a megfelelő cselekvéssel és életvitellel komoly eredményeket érhetünk el abban, hogy boldog tapasztalatokat szerezzünk.
2. Nem a tapasztalt dolgok a döntőek abban, hogy egy élmény az jó vagy rossz, hanem a saját érzelmi állapotunk. Az érzelmek befolyásolhatóvá és kezelhetővé tudnak válni azáltal, hogy a figyelmünk terébe kerülnek.
3. Az érzelmek a gondolatainkon alapszanak, vagyis a gondolkodási módunkon, a világszemléletünkön. Amikor éberek vagyunk a gondolatainkra, azok nem ragadnak el, és megnyílik a lehetőség másképpen gondolni.
4. A tudatosság maga nem megragadható, nincs semmilyen alakja vagy jellege, amire támaszkodhatnánk.
A karma nem csupán ok-okozatiság, a lélek vágya, impulzusa áll mögötte.